Balanserat scorecard
Syfte: Att följa upp och visualisera mål & vision och nyckeltal som visar resultaten mot kund, ekonomi, process och utveckling/ lärande.
Nytta: Säkerställer balans i utvecklingen de viktiga beståndsdelar som påverkar företagets utveckling. |
Situation I regel så har man skapat nyckeltal som man följer och styr efter , oftast fokuserar man på ett av dessa nyckeltal och det leder till en obalans i verksamheten. Obalans mellan ekonomi-process-medarbetare-kund hämmar företags lönsamhet. Då ständig förbättring av ekonomi-process-medarbetare-kund är en förutsättning för ett framgångrikt företag. |
Vid frågor så hör av dig till: |
Håkan Östholm 076-1462901 hakan@htindustrial.se |
Kund Mätetal som beskriver organisationens förmåga att leverera kvalite, service, leveransprecision samt kundtillfredsställese.
Ekonomi Mätetal som övergripande beskriver det ekonomiska utfallet i form av intäkter och utgifter.
Process Mätetal som beskriver statusen på produktionsprocessen som t. ex OEE, ledtider, takttid i förhållande till cykeltid.
Utveckling/lärande Mätetal som beskriver lärande och utveckling av människor, system, kultur och organisation. T. ex Kompetensgap, komunikation, motivation. |
Balanserat scorecard |
LEAN-production och TPM |