Balanserat scorecard

 

Syfte: Att följa upp och visualisera mål & vision och nyckeltal som visar resultaten mot kund, ekonomi, process och utveckling/ lärande.

 

Nytta: Säkerställer balans i utvecklingen de viktiga beståndsdelar som påverkar företagets utveckling.

Situation

I regel så har man skapat nyckeltal som man följer och styr efter , oftast fokuserar man på ett av dessa nyckeltal och det leder till en obalans i verksamheten. Obalans mellan ekonomi-process-medarbetare-kund hämmar företags lönsamhet.

Då ständig förbättring av ekonomi-process-medarbetare-kund är en förutsättning för ett framgångrikt företag.

Vid frågor så hör av dig till:

Håkan Östholm 076-1462901 hakan@htindustrial.se

Kund

Mätetal som beskriver organisationens förmåga att leverera kvalite, service, leveransprecision samt kundtillfredsställese.

 

Ekonomi

Mätetal som övergripande beskriver det ekonomiska utfallet i form av intäkter och utgifter.

 

Process

Mätetal som beskriver statusen på produktionsprocessen som t. ex  OEE, ledtider, takttid i förhållande till cykeltid.

 

Utveckling/lärande

Mätetal som beskriver lärande och utveckling av människor, system, kultur och organisation. T. ex Kompetensgap, komunikation, motivation.

Balanserat scorecard

Balanserat scorecard
Text Box: Uppföljning och visualmanagement

LEAN-production och TPM