Introduktion operatörsunderhåll |
Syfte Att få insikt och förståelse i hur man utveckla ett utrustningsnära underhåll genom att utveckla operatörerna i rengöring, inspektion, smörjning och enklare reparationer.
Målgrupp Produktionschefer, produktionspersonal, teknik/underhålls chefer, LEAN/TPM-kordinatorer, teknik och underhållspersonal.
Längd Utbildningen är på 1 dag |
Innehåll i introduktion operatörsunderhåll
Bakgrund Genomgång av operatörsunderhållets bakgrund i TPM
Förhållande mellan operatörsunderhåll, 5S och specialistunderhåll Genomgång av vad är det som särskiljer operatörsunderhåll med 5S och vilken utveckling underhållsorganisationen tar mot ett specialistunderhåll.
Effekt Genomgång om vilken effekt man uppnår med ett operatörsunderhåll
Införandet av operatörsunderhåll Genomgång av 7-stegstrappan:
· Grundläggande rengöring · Motåtgärder vid källan till problem · Standardisering · Underhållsteknik · Självständig inspektion · Organisera arbetsplatsen · Självständig inspektion
Följa upp och visualisera operatörsunderhållet Genomgång av TAK tillgänglighet (T), anläggningsutnytjande (A) och kvalitetsutbyte (K)
Genomgång av balanced scorecard och dess nyckeltal inom fördelningen: · Kund · Ekonomi · Process · Lärande/medarbetare
Utbildningsresultat Efter utförd introduktionsutbildning har deltagaren fått förståelse och insikt i effekten av ett operatörsunderhåll och dess utveckling i 7-stegstrappan. |
Vid frågor eller bokning kontakta
Utbildningsansvarig |
Håkan Östholm 076-1462901 |
Pris 12 000 kr/utbildningstillfälle (1 dag) max 8 deltagare kursdokumentation ingår i kursavgiften. |
Operatörsunderhåll fördjupad utbildning |
Syfte Att få kunskap i hur man utvecklar ett utrustningsnära underhåll genom att utveckla operatörerna i rengöring, inspektion, smörjning och enklare reparationer.
Målgrupp Produktionschefer, produktionspersonal, teknik/underhålls chefer, LEAN/TPM-kordinatorer, teknik och underhållspersonal.
Längd Utbildningen är på 3 dagar |
Innehåll i operatörsunderhåll fördjupad utbildning
Bakgrund Genomgång av operatörsunderhållets bakgrund i TPM
Förhållande mellan operatörsunderhåll, 5S och specialistunderhåll Genomgång av vad är det som särskiljer operatörsunderhåll med 5S och vilken utveckling underhållsorganisationen tar mot ett specialistunderhåll.
Effekt Genomgång om vilken effekt man uppnår med ett operatörsunderhåll
Genomgång av varje steg i 7-stegstrappan
Grundläggande rengörning Genomgång av det första steget vilket är att skapa upp team och genomföra initialrengörning av utrustningen och skapandet av ordning & reda (5S), vilket skapar förutsättningar till inspektion.
Motåtgärder vid källan till problem Genomgång av det det andra steget vilket är att minska den tid som går åt att sköta om, rengöra och inspektera utrustningen. Detta infrias genom att hindra spridningen av smuts, damm, vätskor från källan och införa visualisering.
Standardisering Genomgång av det det tredje steget vilket är att standardisera rengörning, smörjning, inspektion och slitdelsbyten.
Underhållsteknik Genomgång av det det fjärde steget vilket är att utbilda operatörerna i inspektion och underhållsteknik ,för att möjliggöra att operatörerna kan ta över och utföra inspektioner, smörjning och enklare byten av slitdetaljer på ett korrekt och effektivt sätt.
Självständig inspektion Genomgång av det det femte steget vilket är att flytta över åtgärder som tidigare utfördes av underhållsorganisationen till operatörsunderhållet utifrån komplexitet, lagkrav, tidsåtgång, och behov av frekventa åtgärder.
Organisera arbetsplatsen Genomgång av det det sjätte steget vilket är att utbilda operatörerna produktionsteknisk kunskap som t. ex ergonomi, säkerhet, arbetsplatsutformning och kapacitetsuppföljning.
Självständig inspektion Genomgång av det det sjunde steget vilket är att få till uppföljning och ständig förbättring av arbetssätt, driftsäkerhet, kapacitet, inspektionstid, rengörningstid, smörjtid, och byten av slitdelar, samt säkerställa att rengörning, inspektion, smörjning och enklare underhållsarbete är en naturlig del i operatörens arbete som hela tiden effektiviseras genom att ständigt förbättra framtagen standardisering.
Följa upp och visualisera operatörsunderhållet Genomgång av TAK tillgänglighet (T), anläggningsutnytjande (A) och kvalitetsutbyte (K)
Genomgång av balanced scorecard och dess nyckeltal inom fördelningen: · Kund · Ekonomi · Process · Lärande/medarbetare
Praktisk tillämpning Genomför första steget i 7-stegstrappan i en pilotutrustning.
Utbildningsresultat
· Efter utförd utbildning har deltagaren fått kunskap genom teoretisk och praktisk tillämpning i operatörsunderhåll · Kunskap för att införa ett operatörsunderhåll · Utfört initialrengöring i pilotområde |
Pris 36000 kr/utbildningstillfälle (3 dagar) max 8 deltagare kursdokumentation ingår i kursavgiften. |